Cookies

Om K-parts voor jou nog beter te maken, gebruiken wij altijd functionele en analytische cookies (en daarmee vergelijkbare technieken).

Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan K-parts makkelijker en persoonlijker te maken.

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten K-parts volgen en verzamelen.

Hiermee passen wij en derden onze website, app en advertenties aan jouw interesses aan.

Lees er meer over in ons cookiebeleid.

chevron-down
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers op websites te volgen. De bedoeling is om advertenties te tonen die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
chevron-down
Geeft toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens met betrekking tot advertenties naar Google.
chevron-down
Geeft toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.
chevron-down
Voorkeurscookies stellen een website in staat om informatie te onthouden die de manier waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, verandert, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Scooter start niet

Zolang je de tijd aan je zijde hebt, is er nog niet zo veel aan de hand. Maar boy oh boy; je hebt een belangrijke afspraak met vrienden, op school of werk of zelfs een sollicitatie en je krijgt het voertuig maar niet aan de gang! Wat moet je nu doen?

Daar kunnen we niet zo direct een kant en klaar antwoord op geven in een paar woorden. Er is namelijk niet slechts één potentiële oorzaak te benoemen. Daarom gaan we alle mogelijke problemen bij langs; mocht je ooit met een trage of helemaal niet startende scooter komen te zitten, dan weet je hopelijk wat je eraan kunt doen. Laten we eerst eens naar de werking van de machine kijken.

Oorzaken

Er is niet slechts één onderdeel dat ervoor zorgt dat je scooter ermee ophoudt. Als dat zo was, zou het ontstekingsproces niet eens op gang gebracht kunnen worden. We hebben te maken met meerdere cruciale componenten:

Motor

Het blok van je mengselmotor wordt geactiveerd zodra er een ontploffing van een brandbaar mengsel plaatsvindt die verschillende onderdelen in beweging zet, zoals een cilinder, zuiger en carburateur. De noodzakelijke explosie wordt veroorzaakt door een bougie en drijft daarmee direct de zuiger aan. Blijft de ontsteking uit? Dan blijft het motorblok stilstaan.

Brandbaar mengsel

Beetje vage term, ‘brandbaar mengsel’. Om je uit de ‘brand’ te helpen: het bestaat uit benzine en zuurstof, die in de carburateur met elkaar worden vermengd. Met de kickstarter of startmotor breng je de zuiger in werking, waarmee het mengsel in de cilinder terecht komt. De ontsteking brengt dit vervolgens tot ontploffing. Het kan echter zo zijn dat de brandstof/lucht verhouding niet in orde is. Dit betekent dat de ontsteking niet tot een ontploffing leidt en de motor dan ook niet start.

Ontsteking

De ontsteking van je scooter werkt drievoudig. Allereerst is er de CDI, wat staat voor capacitor discharge ignition, waarmee het tijdstip van de ontsteking bepaald wordt. Deze geeft een puls af die door de bobine, een transformator, naar een hoog voltage wordt omgezet. En dat wordt weer doorgegeven aan de bougie, die de vonk veroorzaakt waarmee de ontsteking op gang wordt gezet.

Problemen en oplossingen

Zodra je een probleem met je telefoon of laptop hebt en je met een klantenservice van de fabrikant aan de telefoon zit, is het laatste wat je wilt horen: heeft u het apparaat al uit- en weer aangezet?  Voor een dergelijke voor de hand liggende oplossing neem je geen contact op met iemand die er verstand van zou moeten hebben.

Toch moeten we je vragen om te controleren of er wel voldoende brandstof in de tank zit, wat een soortgelijke suggestie is. En laat je niet bedonderen door de benzinemeter. Deze geeft namelijk niet altijd de juiste waarde aan. Vervolgens zet je je sleutelcontact op aan en trap je de kickstarter een aantal malen fors in. Gebeurt er nog steeds niks? Lees dan verder.

Ontstekingsprobleem

Het probleem kan bij de ontsteking liggen en in dat geval waarschijnlijk bij de bougie. Dat is namelijk nogal een slijtagegevoelig onderdeel met daarom een beperkte levensduur. Is er inderdaad sprake van slijtage? Dan is de vonk die hij produceert te zwak om voor een ontbranding te zorgen. Dat probleem los je gelukkig vrij voordelig op, aangezien een nieuwe bougie niet duur is. Let wel op dat je geen 2-takt bougie voor een 4-takt motor aanschaft of andersom. Check ook de bougiekabel en -dop en het bobine massacontact. Wanneer deze defect zijn, wordt starten eveneens bemoeilijkt.

Controleer je bougie door de bougie kap te verwijderen en de bougie los te draaien. Plaats de bougie terug en houd het schroefdraad tegen de cilinder. Raak daarbij absoluut geen enkele van de metalen delen aan of je kunt een fikse schok verwachten!

Brandstofmengsel probleem

Zodra de verhouding tussen benzine en zuurstof - je brandstofmengsel - niet klopt, kan deze ook niet tot ontploffing worden gebracht. Resultaat: een motor die niet start.

De carburateur zorgt ervoor dat er een brandbaar mengsel ontstaat. Hier ontstaat dan ook vaak het probleem, mogelijk vanwege een vervuild luchtfilter. Het kan daarom de moeite lonen wanneer je deze, samen met het luchtfilterhuis, grondig schoonmaakt. Of vervangt wanneer nodig.

Ook de sproeier van de carburateur kan roet in het eten gooien. Zodra deze verstopt raakt, komt het mengsel niet in de cilinder terecht. En ook hier geldt demontage en reiniging als de beste oplossing.

Een simpele controle kan licht op de zaak werpen. Haal de benzineslang van de carburateur los om te zien of er daadwerkelijk benzine uit stroomt. Zodra dit niet het geval is, dan weet je dat de leiding, slang en/of het brandstoffilter verstopt zit. Ook kan de tank leeg of de kraan dicht zijn.

Kickstarter

Zodra je merkt dat de kickstarter tegenwerkt en de startmotor verdacht stil is of een geluid maakt dat ie niet hoort te maken, is waarschijnlijk de zuiger in de cilinder vastgelopen. Zuigerveren vervangen is, wanneer je een beetje geluk hebt, het enige wat je dan hoeft te doen. Zo niet, dan moet je dit ook doen voor de zuiger en de cilinder zelf. Deze schaf je handig samen met de zuigerveren aan in een enkele cilinderkit.

Lage compressie

Een vaak geziene oorzaak van een slechte of niet startende scooter is slijtage aan de zuigerveren. Het motorvermogen neemt namelijk af zodra deze onderdelen niet meer goed werken. De meest voor de hand liggende oplossing is dan ook deze te vervangen.

Je kunt je compressie eenvoudig checken door de bougiedop te verwijderen en de bougie zelf los te draaien. Vervolgens houd je je vinger op de opening van het bougiegat. Je zou een vacuüm moeten opmerken zodra je de kickstarter of elektrische start gebruikt. Uiteraard kom je tot een nauwkeuriger analyse met behulp van een compressiemeter.

Overige oorzaken

Heb je al het bovenstaande zorgvuldig gecontroleerd maar start je scooter nog steeds niet? Wat vervelend! Dan kan dit ook liggen aan:

  • Een verkeerd afgestelde carburateur
  • Een probleem met de accu
  • Een niet goed functionerende choke
  • Een probleem met de oliepomp (bij een 2-takt motor)
  • Een niet correct sluitend membraan
  • Een probleem met de startonderbreker

Ook hier geldt dat het onderhouden van sommige onderdelen al flink kan helpen. Is alles grondig schoon en goed afgesteld maar merk je dat verschillende attributen aan vervanging toe zijn? Dan bestel je die natuurlijk online bij K-Parts!