Scooter cilinder vervangen
Samen vormen de krukas en de cilinder het kloppend hart van het motorblok. De zuiger beweegt op en neer in de cilinder en brengt de krukas in beweging. Omdat bewegende onderdelen nu eenmaal sneller slijten is het af en toe nodig om je cilinder te vervangen. Dit is een klus die je met enig geduld en een duidelijk stappenplan zelf kunt uitvoeren. In deze blog geven wij uitleg over hoe je het beste te werk kunt gaan. Wij adviseren je om gebruik te maken van een schone en opgeruimde ruimte waarin je genoeg licht hebt om te zien wat je doet. Verder is het handig om van tevoren alle benodigdheden om je heen te verzamelen. Zo voorkom je dat je tussendoor naar de winkel moet.
Wat heb ik nodig?
Gereedschap
Om een cilinder te vervangen heb je in ieder geval de volgende gereedschappen nodig:
- Een dopsleutel 21 of een bougiesleutel
- Een inbussleutel
- Een schroevendraaier (met platte kop of kruiskop)
- Een punttang of circlipstang
Daarnaast heb je nog een gewone dopsleutel nodig. Meestal is 10 de juiste maat, maar dit kan verschillen per model scooter.
Cilinder onderdelen
Het spreekt uiteraard voor zich dat je een nieuwe Cilinder nodig hebt. In de meeste gevallen heb je echter ook diverse andere onderdelen nodig. Zo is het altijd verstandig om je Bougie te vervangen. Daarnaast heb je een nieuwe voetpakking en koppakking nodig. Deze vind je in ons ruime assortiment pakkingen voor de scooter. Wij hebben ook scherp geprijsde pakkingsets voor de cilinder die helemaal compleet worden geleverd. Verder is het ook aan te raden om een nieuwe uitlaatpakking aan te schaffen. Tot slot: repareren is vooruitzien. De kans is groot dat je tijdens je klus ontdekt dat ook andere onderdelen aan vervanging toe zijn. Als je hier niet op voorbereid bent, loop je direct vast en zul je naar de winkel (of webshop) moeten. Zo adviseren we je om alvast een nieuwe naaldlager in huis te halen. Dit onderdeel verbindt de drijfstang en de pistonpen met elkaar.
Extra benodigdheden
Het is aan te raden om een oude doek klaar te leggen om in het carter te stoppen tijdens de demontage van de zuiger. Bij een watergekoeld motorblok heb je een reservoir of bakje nodig om het koelwater op te vangen en weer terug te gieten.
Nadat je alle benodigdheden hebt verzameld, kun je stap voor stap je cilinder vervangen.
Stap 1 - Verwijderen van de kappen rond de cilinder
Demonteer ook andere onderdelen die verhinderen dat je goed bij de cilinder kunt. Als ervaren sleutelaar kun je ook het hele motorblok demonteren, maar dat is niet nodig.
Stap 2 - Demonteren van de carburateur
Dit is een eenvoudige klus die je meestal met een schroevendraaier kunt uitvoeren. Bij sommige scootermerken heb je hiervoor een kruiskopschroevendraaier nodig.
Stap 3 - Koelkap losmaken
De koelkap is een plastic beschermkap met ventilatieopeningen. Dit onderdeel bevindt zich aan de kant van de uitlaat. Voor de demontage maak je gebruik van een inbussleutel. Heb je een scooter met watergekoeld motorblok? Deze heeft een waterpompdeksel dat je moet losmaken. Bij deze klus loopt er koelvloeistof weg. Vang de koelvloeistof op om te voorkomen dat deze in het motorblok terecht komt en vul deze terug in het systeem voordat je het deksel terugplaatst.
Stap 4 - Bougie vervangen
Stap 5 - Uitlaat demonteren
Maak de uitlaat los van de cilinder door de twee bouten los te schroeven met de dopsleutel in de juiste maat. Haal ook de bout(en) los van ophanging om de uitlaat volledig te demonteren.
Stap 6 - Verwijderen van de cilinderkop
Dit onderdeel is met behulp van 4 moeren bevestigd. Je kunt de cilinderkop eenvoudig loshalen met een dopsleutel.
Stap 7 - Cilinder losmaken
Wanneer de cilinderkop is gedemonteerd, kun je beginnen met het loshalen van de cilinder door deze voorzichtig over de draadeinden heen te laten glijden. Let op: bij een vloeistofgekoeld motorblok moet je eerst de koelslang loskoppelen. Zorg ervoor dat hierbij geen koelvloeistof naar het motorblok weglekt.
Stap 8 - Zuiger loskoppelen
Plaats altijd eerst een doek in de carteropening achter de zuiger. Hiermee voorkom je dat de circlips waarmee de zuiger bevestigd is in je motorblok terechtkomen. De circlips zelf zijn eenvoudig te verwijderen met een punttangetje. Als je de pistonpen vervolgens opzij duwt, komt de zuiger als het goed is los.
Stap 9 - Naaldlager controleren en indien nodig vervangen
Een zuiger wordt middels een pistonpen verbonden met de kop van de drijfstang. De pistonpen zit vast met een naaldlager. Dit is een soort metalen buisje met metalen pennetjes erin. Controleer of alle pennetjes er nog zijn en of deze nog recht zitten. Anders moet je de naaldlager vervangen.
Stap 10 - Plaatsen van een nieuwe cilinder (en eventueel nieuwe zuiger)
De zuiger is in principe een los onderdeel, maar wordt vaak met een nieuwe cilinder meegeleverd. In dat geval is het handig om beide te vervangen. Bij een nieuwe zuiger worden de benodigde zuigerveer (of veren) meestal meegeleverd. Begin met het plaatsen van de nieuwe zuigerveren. Heb je twee verschillende, let dan goed op waar je deze plaatst. Meestal kun je dit in de handleiding terugvinden. Let erop dat je geen krassen maakt op de zuiger of dat de zuigerveren afbreken.
Stap 11 - Zuiger terugplaatsen
Stap 12 - Voetpakking vervangen
De pakking tussen het motorblok en de cilinder noemen we de voetpakking. Bij het vervangen van je cilinder moet je altijd een nieuwe pakking gebruiken voor een naadloze aansluiting. Zorg ervoor dat het oppervlak van de cilinder en het bevestigingspunt op het motorblok goed schoon zijn. Verwijder nu ook de lap die je in je carter hebt gestopt om de nieuwe pakking te plaatsen.
Stap 13 - Cilinder plaatsen
Vet eerst de binnenzijde van de cilinder en de zuiger in. Nu kun je de nieuwe cilinder voorzichtig terugschuiven over de draadeinden tot je bij de zuiger uitkomt. Knijp zachtjes in de zuigerveren, zodat je de cilinder er overheen kunt plaatsen. Doe dit heel precies en voorzichtig zonder de cilinderwand te beschadigen. Duw tot slot de cilinder voorzichtig naar beneden, totdat deze perfect aansluit op de pakking.
Stap 14 - Cilinderkop plaatsen
Een cilinder wordt op de cilinderkop aangesloten met behulp van een koppakking. Wij raden je aan om de oude te vervangen. Desgewenst kun je de cilinderkop invetten voordat je deze weer over de draadeinden schuift. Draai vervolgens met een dopsleutel de moeren van de cilinderkop vast. Doe dit in kruislingse volgorde (bijvoorbeeld eerst links onder en dan rechtsboven, etc.) zodat de kop recht blijft. Nu kun je met een ratel de moeren verder vastdraaien. Doe dit niet te vast, want een cilinderkop kan ook beschadigd raken..
Stap 15 - Uitlaat terugplaatsen
Bevestig eerst losjes de uitlaat aan de ophanging voor je deze op de cilindermond aansluit. Wij raden je aan om hiervoor een nieuwe uitlaatpakking te gebruiken. Draai pas als je de uitlaat op de cilinder hebt aangesloten de ophanging strakker. Door deze aanpak voorkom je dat er te veel spanning op de uitlaat komt te staan.
Stap 16 - Bougie terugplaatsen
Draai de bougie eerst handmatig vast voordat je deze met de bougiesleutel verder vastzet. Ook hier geldt vast is vast!
Stap 17 - Koelkap of waterpompdeksel terugplaatsen
Tot slot is het tijd om de cilinderkop weer terug te plaatsen. Bij een vloeistofgekoeld motorblok moet je in plaats hiervan het koelsysteem weer vullen, het deksel terugplaatsen en de koelslangen opnieuw aansluiten. Heb je alles teruggeplaatst? Dan kun je beginnen met inrijden.
Stap 18 - Testen van de carburateur
Nu je de nieuwe cilinder hebt geplaatst, is het tijd om de carburateur te finetunen. Wanneer je een grotere cilinder hebt gekozen, zul je ook een grotere sproeier nodig hebben. De bougie vertelt je of de sproeier goed is ingesteld.
Witte aanslag = te weinig brandstof
Lichtbruine aanslag = optimaal
Zwarte aanslag = te veel brandstof
Als de kleur van je bougie te licht of te donker is, moet je de sproeier net zolang instellen totdat deze goed is.