Cookies

Om K-parts voor jou nog beter te maken, gebruiken wij altijd functionele en analytische cookies (en daarmee vergelijkbare technieken).

Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan K-parts makkelijker en persoonlijker te maken.

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten K-parts volgen en verzamelen.

Hiermee passen wij en derden onze website, app en advertenties aan jouw interesses aan.

Lees er meer over in ons cookiebeleid.

chevron-down
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers op websites te volgen. De bedoeling is om advertenties te tonen die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
chevron-down
Geeft toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens met betrekking tot advertenties naar Google.
chevron-down
Geeft toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.
chevron-down
Voorkeurscookies stellen een website in staat om informatie te onthouden die de manier waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, verandert, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Versleten banden? Dit moet je weten!

Versleten banden? Dit is wat je moet weten!

Omdat de band het enige contact tussen de scooter en het wegdek is, zijn banden erg belangrijk. Je bent namelijk extra kwetsbaar en hebt niet zoveel druk op de banden als bijvoorbeeld een vrachtwagen. Ook bij regen is een goede band noodzakelijk, om toch het contact met het wegdek te kunnen behouden. De groeven in de band zorgen er namelijk voor dat het water wat zich tussen de band en het wegdek bevindt wordt afgevoerd. Wanneer de groeven, het profiel, niet diep genoeg meer zijn, kan het water niet voldoende worden afgevoerd. Hierdoor kan aquaplaning ontstaan. In dit geval gaat de scooter ‘zweven’, waardoor de scooter tijdelijk onbestuurbaar wordt. 

Wanneer zijn de banden versleten?

De banden van je scooter zijn toe aan vervanging bij een profieldiepte van 2,0mm of minder. Bij auto’s moet de minimale diepte 1,6mm zijn.

Krijg ik een boete voor mijn versleten banden?

Ja, dat kan. Wanneer 1 band niet in orde is, betaald je 199 euro (2025). Zijn het 2 banden? Dan betaal je 380 euro (2025). Ook hebben wij eerder al benoemd dat er aquaplaning kan ontstaan door het rijden met een versleten band. Maar, er zijn meer problemen die kunnen ontstaan hierbij. Wij hebben er 7 op een rij gezet:

  1. Geen profiel
  2. Kans op glijden
  3. Langere remweg
  4. Klap band
  5. Scheuren en schade aan band
  6. Vervorming of het zichtbaar worden van de hieldraden
  7. Losgeraakte onderdelen

Zelf je scooterband vervangen?

Het is zeker mogelijk om zelf je scooterband te vervangen. Wel raden wij het af wanneer je hier geen ervaring mee hebt. Veel mensen vervangen zelf hun scooterband en bellen daarna toch een monteur omdat ze de band niet goed gebalanceerd hebben geplaatst. Hierdoor slijt de band veel sneller en loop je meer risico op een lekke band.

Toch je scooterband zelf vervangen? Doe het dan zo:

  1. Als eerst verwijder je alle onderdelen die in de weg staan om bij de velgen te komen.
  2. Haal dan de velg los van de scooter. De achtervelg zit meestal vast met een grote dop (maat 22 of 24).
  3. Laat de band leeglopen door het ventiel in te drukken of eruit te draaien.
  4. Druk de band naar het midden van de velg, met behulp van de bankschroef, bandenlichter of een bandenapparaat.
  5. Haal de helft van de band los van de velg. Doe dit door de bandenlepels te gebruiken. Kijk bij een velg met binnenband wel uit dat je deze niet lek steekt met de bandenlichter.
  6. Haal nu ook de andere zijkant van de band over de velgrand. De band is nu los van de velg. Bij een velg met binnenband verwijder je eerst de binnenband voordat je de hele band demonteert.
  7. Monteer de nieuwe scooterband weer op de velg en smeer de nieuwe band met vet of vaseline in zodat deze makkelijker om de velg glijdt. Pas op! Smeer niet de gehele band in, dan glijd je meteen onderuit. Smeer alleen de vlakken in waar de band de velg raakt (de hiel). Bij hele stugge banden is het ook handig de band iets te verwarmen met een föhn of verfbrander.
  8. Druk nu de tweede zijkant van de band over de velgrand, zodat de band op de juiste plaats op de velg komt te zitten.
  9. Indien het ventiel er nog niet uitgehaald was, haal deze er nu uit. Het ventiel belemmert de luchtstroom, waardoor er niet genoeg lucht in een keer langs kan om de band goed op de hiel te krijgen. Wanneer het ventiel eruit is, is het tijd om de band op te pompen en ervoor te zorgen dat deze om de velg springt. Vul nu met de compressor en luchtspuit de band in een keer, zodat deze om de velg heen knalt. Pas hierbij op voor je vingers! Houd deze uit de buurt van de velgrand.
  10. Haal de luchtspuit van het ventiel af. De band zal iets leeglopen. Plaats vervolgens het ventiel en zet de band op de juiste bandenspanning.

Denk jij na het lezen van deze blog dat jouw band ook aan vervanging toe is? Check dan ons assortiment banden, velgen en toebehoren.

8 februari 2022