Cookies

Om K-parts voor jou nog beter te maken, gebruiken wij altijd functionele en analytische cookies (en daarmee vergelijkbare technieken).

Ook willen we cookies plaatsen om je bezoek aan K-parts makkelijker en persoonlijker te maken.

Met deze cookies kunnen wij en derde partijen jouw internetgedrag binnen en buiten K-parts volgen en verzamelen.

Hiermee passen wij en derden onze website, app en advertenties aan jouw interesses aan.

Lees er meer over in ons cookiebeleid.

chevron-down
Marketing cookies worden gebruikt om bezoekers op websites te volgen. De bedoeling is om advertenties te tonen die relevant en boeiend zijn voor de individuele gebruiker en daardoor waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
chevron-down
Geeft toestemming voor het verzenden van gebruikersgegevens met betrekking tot advertenties naar Google.
chevron-down
Geeft toestemming voor gepersonaliseerde advertenties.
chevron-down
Voorkeurscookies stellen een website in staat om informatie te onthouden die de manier waarop de website zich gedraagt of eruit ziet, verandert, zoals uw voorkeurstaal of de regio waarin u zich bevindt.

Snor- omkeuren naar bromscooter

Kun je van een snor- een bromscooter maken?

Ja, door de helmplicht voor snorscooters is de vraag naar het omkeuren van snorscooters sterk toegenomen. Sommige scooterwinkels kunnen vrijwel alle 4 takt scooters probleemloos aanpassen naar een snelheid van 45km/h) zonder dat dit invloed heeft op de garantie, betrouwbaarheid of levensduur. Een brommer of scooter loopt vanuit de fabriek vaak rond de 70km/h. In Nederland mag je met een snorscooter niet harder dan 25km/h en met de bromscooter niet harder dan 45km/h. Bromfietsen en scooters die voor de Nederlandse markt worden geproduceerd worden in de fabriek dan ook begrensd.

Zelf ombouwen: wat heb ik nodig?

Een snorscooter is in de meeste gevallen begrensd op het toerental en aandrijving. Door de originele 25km CDI of ECU te vervangen voor een 45km variant zorg je ervoor dat het toerental omhoog gaat. Dit zorgt ervoor dat de scooter harder kan gaan lopen.In de meeste gevallen is het daarnaast noodzakelijk om een originele 45km varioring of variobus te monteren. Dit zorgt ervoor dat je scooter de benodigde snelheid kan halen.  

Het ombouwen van een 2-takt scooter is iets ingewikkelder. In veel gevallen moet de 25km uitlaat vervangen worden voor een 45km uitlaat en soms is het zelfs noodzakelijk om ook de cilinder te vervangen voor een 45km variant. Daarnaast is het van belang om de hoofdsproeier van de carburateur hierop af te stellen. De 45km uitlaat en eventueel cilinder vragen meer brandstof dan de 25km variant. Doe je dit niet, dan zal de cilinder te heet worden en binnen no time kapot lopen. 

Hoe vervang je de CDI of ECU? 

De CDI of ECU is zeer gemakkelijk te verwisselen; in de meeste gevallen zit deze achter het beenschild of onder de buddybak gemonteerd. Verwijder de oude 25KM CDI of ECU van de stekker, en plaats simpelweg de nieuwe 45km versie ervoor in de plaats.

Rijdt de scooter nog geen 45 kilometer per uur? Dan heb je waarschijnlijk nog een varioring of begrensde variobus in de scooter zitten. Wij bieden alle soorten en maten varioringen aan en onze onbegrensde variobus is geschikt voor alle modellen. Beiden zijn gemakkelijk te verwijderen of te vervangen door het carterdeksel te verwijderen, een varioblokkeersleutel te plaatsen en de variateur los te halen van de krukas. Een varioring zit over de variobus heen geschoven. Let wel op: een begrensde variobus heeft een opstaande rand. Deze begrenzing zorgt ervoor dat de motor als het ware een versnelling mist. En laat dit nu net de versnelling zijn die je nodig hebt om de juiste snelheid te halen.

In enkele gevallen haalt de scooter na het verwijderen van de varioring of begrensde bus nog steeds niet de gewenste snelheid. Dan heb je hoogstwaarschijnlijk te zware snorfietsrollen; de meeste bromscooters hebben wat lichter gewicht rollen, zodat de scooter sneller op toeren komt. Raadpleeg een technische tekening voor het juiste rollengewicht van een bromscooter.

Haalt de scooter ook daarna niet de 45KM per uur? Dan zijn er een of meerdere slijtagedelen, zoals de variateurrollen of de v-snaar niet meer goed. Ook kan het zijn dat de motor niet meer juist is afgesteld; denk aan kleppen die gesteld moeten worden, een vervuilde luchtfilter of vervuilde carburateur. Bij 2-takt scooters kan er nog een uitlaatprop in de uitlaat gelast zitten die de snelheid en het geluidsniveau verlaagd. Externe factoren zoals een hoog windscherm of lage bandendruk kunnen ook de topsnelheid nadelig beïnvloeden.

Snorscooter omkeuren naar bromscooter

Wanneer je scooter is omgebouwd, moet je hem opnieuw laten keuren. Dit kan bij een RDW keuringsstation. De RDW zal je tweewieler op de rollerbank testen (daarbij wordt ook gekeken naar de remmen) en er worden een paar kleine inspecties uitgevoerd waarbij wordt gekeken of de scooter voldoet aan de wet- en regelgeving die voor de bromfietsen geldt.

De RDW zal je brommer controleren op de volgende punten:

  •       Motortype en motornummer
  •       Remsysteem
  •       Verlichting
  •       Banden
  •       Balhoofdlagers
  •       Wiellagers
  •       Chassisnummer
  •       Snelheid en geluidsniveau

 

Kosten scooter omkeuren

De kosten verschilt per type scooter. Gemiddeld kost het omkeuren bij de RDW ongeveer €112,50. Na keuring van de RDW ontvang je een nieuwe kentekencard en een tenaamstellingscode. Wanneer je het kentekenbewijs ontvangt kun je een geel kentekenplaat aanvragen. Tot slot moet je nog wel aan de verzekering laten weten dat de snelheid van je tweewieler is aangepast. De verzekeringspremie blijft in de meeste gevallen gewoon hetzelfde als voorheen.

19 januari 2023