De juiste balans vinden in het gewenste toerental is de key om de scooter snel en smooth op topsnelheid te krijgen. In de basis kan de carburateur al een hoop doen, deze zorgt ervoor dat je scooter tijdens het rijden op het gewenst aantal toeren blijft zitten. Daarnaast kan het goed op elkaar afstellen van de volgende onderdelen de prestaties van je scooter verder verbeteren:
> De carburateur afstellen, deze zorgt ervoor dat tijdens het rijden de juiste druk wordt afgeven voor een optimale verbranding van de brandstof. In de carburateur komen lucht en brandstof bij elkaar. De druk reguleert het aantal toeren en dus het vermogen van de motor.
> De rolletjes van je scooter vervangen, de rolletjes zorgen voor het toerental. Lichtere rollen zorgen voor een hoger toerental, en zwaardere rollen voor een lager toerental. Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter van stilstaand tot topsnelheid gelijkmatig op.
> De cilinders vervangen, de cilinder bepaald de toevoer van de brandstof. Hoe meer brandstof, hoe meer druk. De toeren worden verhoogd en de trekkracht en topsnelheid neemt toe. Dit zorgt voor meer vermogen.
Carburateur afstellen
Een goede afstelling is belangrijk voor de scooterprestatie en de duurzaamheid van het motorblok. In de carburateur wordt de benzine gemengd met lucht. Komt er te veel of te weinig lucht ten opzichte van de benzine in de motor dan is er geen optimale verbranding. Hierdoor loopt je motorblok minder goed en kun je minder snel en vloeiend topsnelheid behalen. Te veel lucht zorgt ervoor dat de temperatuur in de verbrandingskamer stijgt. Door de te hoge temperatuur ontstaat er schade aan de motor. Te veel benzine zorgt voor een onjuiste verbranding. De overtollige benzine kan niet verbrand worden en de scooter gaat inhouden.
Het is dus erg belangrijk om de juiste verhouding te vinden. Dit kun je doen door een grotere of kleinere sproeier in de carburateur te monteren. De juiste maat sproeier meet je aan de kleur van de bougie. Deze moet koffiebruin van kleur zijn. De scooter start beter, en loopt mooier.
Scooter rolletjes vervangen
De rolletjes zijn gewichten waarmee je in combinatie met de drukveer en trekveertjes de variateur kunt afstellen zodat de scooter zonder dip kan optrekken naar de topsnelheid.
Het gewicht van de rolletjes is van grote invloed op de prestaties van je scooter. Het juiste gewicht bepalen is niet altijd even gemakkelijk. Door een onjuist gewicht kan de scooter overtoeren of ondertoeren gaan maken. Hoe bepaal je het juiste gewicht? We leggen het uit.
In een rollen afstelset zitten meerdere sets rolletjes met verschillende gewichten. Hier kun je mee gaan spelen. Het juiste gewicht bepalen gaat voornamelijk op gevoel. Sommige hebben baat bij bepaalde rekenformules, maar in de praktijk is het kiezen van het juiste gewicht afhankelijk van meerdere factoren. Trial and error is naar ons idee daarom de beste methode.
De rolletjes bevinden zich in het variohuis. Bij het gasgeven worden de rolletjes in een draaiende beweging (toeren) op de as naar buiten geduwd. Deze zetten de variateur in werking. De variateur fungeert samen met de koppeling als automatische versnellingsbak. Je begrijpt: de druk van de rolletjes is essentieel om dit proces smooth te laten verlopen. Brengen de rolletjes ruis op de lijn, dan verloopt het “schakelen” ook met horten en stoten.
Lichte rolletjes hebben een snellere rotering (meer toeren) nodig om het proces in gang te zetten, terwijl de zwaardere rolletjes met minder toeren dezelfde druk kunnen realiseren. Te lage of te hoge toeren hebben zoals hierboven beschreven impact op de prestaties. Het kiezen van het juist rolletje (gewicht) is daarom essentieel om de perfecte balans te vinden.
Wanneer je het juiste gewicht rollen hebt, trekt de scooter vanuit stilstand naar topsnelheid gelijkmatig op.
Cilinders vervangen
Bij een 2-takt kun je de huidige cilinder vervangen door een cilinder met een grotere diameter of vervangen door een cilinder met dezelfde diameter maar grotere poorten. Zo komt er meer benzine in de motor, gaat het toerental omhoog en ontstaat er meer trekkracht. Pas je de cilinders aan, zorg dan ook voor een passende uitlaat en stel de carburateur opnieuw af.
Bij een 4-takt kun je alleen de prestaties verbeteren door de huidige cilinder te vervangen voor een cilinder met een grotere diameter. Bij deze aanpassing is een andere uitlaat niet nodig. Wil je nog meer resultaat behalen dan kun je bij een 4-takt ook spelen met het aanpassen van de nokkenas. Deze reguleert de toevoer van de brandstof, zo verhoog je ook op deze manier de trekkracht.
Maar....let op: alles staat in verbinding met elkaar
Vervang je de 2-takt cilinder dan heb je ook een andere uitlaat nodig en vervang je de uitlaat dan heb je ook weer nieuwe rolletjes nodig. De rolletjes zorgen weer voor andere toerental verhouding waardoor je ook de carburateur weer goed moet afstellen. Bij het goed afstellen van je scooter dien je altijd aan een aantal knoppen te draaien voor het perfecte resultaat.