Er zijn een hoop ontwikkelingen rondom scooter-, motor- én brommerhelmen. Naast de helmplicht die sinds 1 januari 2023 ook geldt voor brommer- en snorfietsrijders mogen helmleveranciers vanaf nu ook alleen nog maar helmen maken met een 22.06 ECE-keurmerk. Eén ding is zeker, veiligheid in het verkeer is prioriteit bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat. Maar wat betekent die 22.06 ECE-keuring voor jou als helmdrager?
Wanneer is een helm met een 22.06 ECE-keuring verplicht?
Voor nu hebben deze ontwikkelingen voor jou (nog) geen impact. Helmleveranciers zitten momenteel in een overgangsfase. Hiermee wordt bedoeld dat ze de tijd krijgen om helmen te ontwikkelen die aan alle eisen van 22.06 ECE-keuring voldoen. In de 22.05 ECE-keuringen werden een aantal standaard onderdelen van de helm getest, bij de 22.06 ECE-keuring weet de helmleverancier niet welke onderdelen dit zijn. Helmen worden steeds geavanceerder, denk aan:
- De helm krijgt uitsparingen voor communicatiemiddelen of een bril.
- Nieuwe technieken en materialen voor lichte helmschalen voor extra draagcomfort.
- Veranderingen in design waarbij jethelmen ook een afneembaar of omklapbaar kinstuk hebben.
Deze veranderingen vormen de helm, maar deze veranderingen kunnen ook impact hebben op de veiligheidsfactor. De nieuwe 22.06 ECE-keuring zorgt ervoor dat ook helmen met geavanceerde functionaliteiten voldoende bescherming bieden tijdens een val, om zo ernstig letsel te voorkomen.
Waar moet een helm aan voldoen volgens de 22.06 ECE-keuring?
Momenteel wordt er getest op schokabsorptie, stijfheid, slijtvastheid en de mogelijke invloed van omgevingsfactoren. Deze tests worden uitgevoerd op -20, 20 en 50 graden Celsius. Dit gebeurde voorheen alleen statisch, waardoor slechts enkele impactpunten van de helm werden gecontroleerd. Bij de 22.06 ECE-keuring worden de tests in rotatie uitgevoerd. Benieuwd wat er gaat veranderen? Dit zijn de belangrijkste punten:
Testen op alleen de impactpunten is verledentijd
We hebben het al even kort benoemd: voorheen werd enkel getest op 6 belangrijke impactpunten. Bij een jethelm op 5 impactpunten omdat deze geen kinstuk heeft. Vanaf nu wordt de volledige helm getest door middel van rotatietests. Heeft de helm een zwak punt? Dan zal deze niet door de keuring komen. Aan helmleveranciers dus de uitdaging om de helm over het geheel te voorzien van de juiste gelaagdheid, zodat alle onderdelen zoveel mogelijk intact blijven.
Verlengd kinstuk bij Jethelmen
Bij jethelmen is er geen kinstuk. Om de kaaklijn beter te beschermen zal de helmschaal iets verder naar voren door gaan lopen. De vrije ruimte onder de kin blijft, maar het vizier en de helmschaal zullen meer aansluiting gaan vinden.
Wanneer is een 22.06 ECE-keuring verplicht?
Op de weg mag je nu nog gewoon een 22.05 ECE gekeurde helm dragen. Vooralsnog zijn er ook nog geen geluiden dat een 22.06 ECE gekeurde helm straks verplicht is. Voor jou als rijder hoef je je dus weinig aan te trekken van alle berichtgeving. Voor leveranciers heeft het wel impact. Vanaf maart 2024 mogen zij alleen nog maar 22.06 ECE-certificeerde helmen uitleveren aan ons. Wij mogen helmen met een 22.05 blijven verkopen en ook jij als rijder mag deze helm gewoon blijven dragen. Heb je over 3 tot 5 jaar een nieuwe helm nodig? Dan is de kans groot dat je alleen nog maar kunt kiezen uit helmen met een 22.06 ECE-keurmerk en zo zal langzaam de helm met een 22.05 ECE-keurmerk verdwijnen uit het straatbeeld.
Helm met 22.06 ECE-keurmerk kopen
Bij K-parts hebben we al een aantal helmen met 22.06 ECE-certificering in het assortiment. Vind je jouw veiligheid op de weg dus erg belangrijk en wil je direct al investeren in een helm die aan de 22.06 ECE-keuringsnormen voldoen? Bekijk dan hier onze collectie:
Hieronder de eerste helmen met een 22.06 ECE-keurmerk:
LS2 Advant
Een mooie kwalitatieve en comfortabele helm. De helmschaal is vervaardigd uit KPA en aan de binnenzijde voorzien van een perfect uitgesneden schuimlaag. De binnenvoering is uitwasbaar en daarnaast zo ontworpen dat het transpiratie beter reguleert. Ook de ventilatie aan de bovenzijde en op het kinstuk draagt hieraan bij. Het vizier is gemaakt van A-klasse polycarbonaat en is UV bestendig. Wil je liever toch een ander vizier? Dan is deze gemakkelijk te verwisselen dankzij het quick release systeem.
LS2 Drifter
Deze blikvanger heeft niet alleen de looks, maar blinkt ook uit in functionaliteiten. Zo kan het kinstuk verwijderd worden en bieden de sublieme ventilatievlakken extra comfort tijdens je rijpresentaties. De gelaagdheid van deze helm maakt deze helm perfect voor elk seizoen.
LS2 Explorer
Deze systeemhelm heeft het beste van beide. Sportieve looks, optimaal comfort en slimme functionaliteiten. Hier zit het kinstuk wel vast en geeft dus een optimale bescherming. De krasbestendige vizier in combinatie met het zonnevizier en de zonneklep zorgen voor een optimale zonbescherming. De helmschaal van de Explorer is gemaakt van glasvezel of carbon, materialen die hoog scoren op veiligheid.