Heb je schade aan je Piaggio Zip of wil je van je standaard Zip kappenset af en deze upgraden naar Zip SP look? In deze blog vertellen we meer over het vervangen van een Piaggio Zip 2000 naar een Piaggo ZIP SP look kappenset. Het is niet moeilijk, maar het moet wel even zorgvuldig gebeuren. Neem er de tijd voor, want uiteindelijk gaat het om het resultaat: een mooi blinkende scooter waar menig scooterliefhebber zijn nek voor omdraait.
Onderdelen
Voor het beste en mooiste resultaat adviseren wij de onderstaande producten.
- Mezoly kappenset Piaggio Zip SP
- Mezoly beplatings schroefset voor Piaggio Zip 2000 Zwart (optioneel)
- 2x zijreflector (optioneel)
- Plak embleem
- Achterspoiler Piaggio Zip SP (optioneel)
Gereedschap
Het juiste gereedschap is het halve werk. Om goed te werk te gaan heb je de volgende gereedschappen nodig.
- Schroevendraaiers
- Steeksleutels
- Inbussleutels
TIPS!
Tot slot nog een paar tips die ervoor zorgen dat je de klus voor jezelf zo makkelijk mogelijk maakt.
* Leg de losse schroeven en bouten tijdens het demonteren in een Magneetbak. Zo raak je de schroeven niet kwijt en kunnen ze geen kant op.
* Gebruik voor elk kapdeel een eigen boterhamzakje waar de schroeven in bewaard kunnen worden. Schrijf met stift op de boterhamzakjes van welk deel van de scooter de schroeven zijn. Dit maakt het sleutelen een stuk makkelijker.
* Maak foto’s van hoe iets gemonteerd zit. Op deze manier weet je altijd dat je op de juiste manier de delen weer terugmonteert.
* Vet het schroefdraad van de bouten in met een klein beetje kopervet wanneer je ze terugmonteert. Dit zorgt ervoor dat schroefdraad het niet gaat roesten en je de bouten zonder moeite altijd weer kan losdraaien. Let op, hiermee bedoelen we niet de schroeven mee.
* Wil je zo min mogelijk vieze handen krijgen tijdens de klus, gebruik dan Werkhandschoenen.
Aan de slag: Vervangen kappenset Piaggo ZIP SP
Veeg met een stoffer zoveel mogelijk vuil en zand weg. Om echt helemaal goed en fris van start te gaan spuit je de scooter daarna af bij een afspuitplaats zodat alle viezigheid en zand van de scooter af is. Plaats je scooter op een handige plek waar je ruimte hebt om er omheen te lopen. Genoeg bewegingsruimte zorgt voor een stuk fijner en sneller sleutelen. Volg nu ons handige stappenplan:
Demonteren binnenkappen
Deze is bevestigd met 3 kruiskopschroeven. Na het losschroeven kan je de kap lostrekken. Dit kan in eerste instantie wat weerstand geven. Geen nood, dit komt doordat de kap ook nog vastgeklikt zit. Zodra de kap los zit, kun je alle stekkers van de schakelaars loskoppelen. Elke stekker is uniek en past daarom alleen op de bijbehorende schakelaar. Het beenschild wordt bevestigd met 6 kruiskopschroeven en 1 kruiskopbout. Achter het dashboardkastje bevinden zich 2 kruiskopschroeven en 1 kruiskopbout. Om het dashboardkastje te openen, druk je het contactslot in en draai je het los. Nu kun je het beenschild losmaken. Deze bevindt zich onder het zadel en is bevestigd met 3 kruiskopschroeven. Deze is bevestigd met 4 kruiskopbouten en 4 kruiskopschroeven. Schroef ze los zodat je de treeplank kunt optillen. Deze bevindt zich direct onder het zitvlak van het zadel. Om toegang te krijgen, open het zadel en schroef de 4 kruiskopschroeven los. Aan beide zijkanten is de kap geklemd aan de gespoten achterkap.Til eerst de ene zijkant op, en je zult zien dat de kap loskomt van de gespoten achterkap. Doe nu hetzelfde aan de andere kant.
Demonteren gespoten kapdelen achter
Als eerste demonteer je de achterspoiler. Dit doe je door de 4 kruiskopbouten los te draaien die zich aan de bovenkant bevinden. Vervolgens kun je de stekker van het achterlicht loskoppelen. De meeste mensen vervangen de standaard achterspoiler door de sportieve Zip SP achterspoiler. Deze is bevestigd met 2 kruiskopbouten en 2 kruiskopschroeven. De kruiskopschroeven bevinden zich aan de onderkant boven het achterspatbord. Nadat je alles hebt losgeschroefd, trek je de kap een stuk los. Daarna trek je zowel links als rechts de stekkers van de knipperlichten (achter) los. Hierna komt de gehele kap los van de scooter. Om de knipperlichten van de oude kap te demonteren, verwijder je per knipperlicht de twee zilverkleurige schroeven.Hierna kan het knipperlichtglas worden gedemonteerd. Let op, dit vereist enige nauwkeurigheid, want het knipperlichtglas zit vastgeklemd tussen het knipperlicht en de achterkap met lipjes. Wees voorzichtig tijdens het demonteren om te voorkomen dat de lipjes van het knipperlichtglas afbreken. De achterknipperlichten zijn bevestigd met speednuts, in totaal 4 stuks. Omdat de knipperlichten stevig vastzaten, kunnen de speednuts enigszins verbogen zijn, waardoor ze met de hand moeilijk los te krijgen zijn. Je kunt een platkopschroevendraaier gebruiken om ze te verwijderen.
Monteren gespoten kapdelen achter (nieuwe kappenset)
Nadat dit is gedaan, kun je ze overzetten op de nieuwe kap. Het helpt om de speednut enigszins uit elkaar te trekken, zodat ze gemakkelijk over de nieuwe kap geschoven kunnen worden. Vervolgens plaats je de achterknipperlichten in de nieuwe achterkap. Ook hier is voorzichtigheid geboden om te voorkomen dat het glas breekt. Als de knipperlichten stevig op hun plaats zitten en het glas goed aansluit op de kap, kun je ze vastdraaien.
Monteer de achterspoiler terug op de scooter en zorg ervoor dat je de stekker van het achterlicht weer aansluit.
Dit kan wat lastig zijn omdat de lipjes van de kap in de achterkap moeten vallen. Soms moet je met de hand een tik geven op de kap om ervoor te zorgen dat deze goed aansluit.
Demonteren en monteren stuurkap
Draai de spiegels los met een steeksleutel. In de meeste gevallen is een steeksleutel van maat 14 geschikt.
Trek hierna de twee grote stekkers en de kilometertellerkabel uit het dashboard los. Om de kilometertellerkabel los te halen kan je het best even de o-ring naar beneden schuiven en met een punttang de twee witte lipjes naar elkaar toe drukken.
Draai daarna de drie kruiskopschroeven los die de kap op het stuur bevestigen. Nu de kap loszit, kun je ook het kleine ongespoten kapje bij de rechterspiegel demonteren. Dit kapje zit over de rempomp en wordt vastgezet met een kruiskopschroef.
Schroef nu de koplamp los van de kap door vier kruiskopschroeven los te draaien.
Pak meteen de nieuwe stuurkap erbij en zet de koplamp op dezelfde manier weer vast. Monteer daarna de stuurkap weer terug op het stuur en sluit de stekkers van de koplamp en de kilometertellerkabel weer aan. Bevestig de spiegels en sluit de stekkers van de schakelaar weer aan op de binnenkap. Vervolgens kun je de binnenkap weer monteren en vastschroeven.
Demonteren voorkap en voorspatbord
Bij een Piaggio Zip zijn de voorkap en het voorspatbord gemonteerd over de voorvork. Omdat de scooter rust op het voorwiel, moet je ervoor zorgen dat er iets onder de scooter staat om dit op te vangen. Dit betekent dat we het voorwiel moeten demonteren om deze kappen te vervangen. Omdat de scooter op het voorwiel rust moeten we zorgen dat er iets onder de scooter staat die dit opvangt. Het makkelijkst is om een krik of motorlift te gebruiken. Heb je dit niet in huis, dan kan je ook een (bier)krat gebruiken.
Voordat we de scooter optillen, zorgen we er eerst voor dat de wielasmoer en de remklauwbouten een slag zijn losgedraaid. Dit gaat gemakkelijker als het voorwiel nog op de grond staat, omdat je dan meer kracht kunt uitoefenen. De moer van de wielas draai je los met een steeksleutel van maat 17, en de as kun je tegenhouden met een steeksleutel van maat 14. De remklauw is bevestigd met 2 M8 inbusbouten en deze kunnen worden losgedraaid met een inbussleutel van maat 8.
Nu kunnen we de scooter omhoog liften en als eerste de remklauw verwijderen. Draai de bouten los en haal de remklauw van de remschijf. Dit kan wat moeizaam gaan omdat de klauw tegen de velgrand aankomt. Probeer een beetje heen en weer te wringen, zodat de zuigers van de remklauw worden teruggeduwd. Hierdoor ontstaat er meer ruimte en kan de remklauw volledig worden gedemonteerd. Hierna draai je de wielmoer los van de wielas en trek je de wielas uit de voorvorkpoten.
Schroef de twee kruiskopschroeven los aan de zijkant van het voorspatbord. Deze houden de kilometertellerkabel en remleiding op hun plek. Om het voorspatbord te demonteren, moeten er drie kruiskopbouten worden losgedraaid. Deze zijn vanaf de onderkant van het spatbord aan de voorvork bevestigd.. Deze worden vanaf de onderkant van het spatbord bevestigd aan de voorvork. Omdat de bouten mogelijk niet goed ingevet zijn, kan er wat roestvorming op het schroefdraad zitten. Gebruik daarom een stevige kruiskopschroevendraaier met een dikke kop om een goede grip op de bouten te krijgen.
Als deze bouten eenmaal los zijn, kun je het voorspatbord voorzichtig over de voorvorkpoten schuiven. Hierbij moet je een beetje creatief zijn, omdat het allemaal net past.
Trek de stekkers van de knipperlichten los en demonteer beide knipperlichten. Deze zijn aan de voorkant bevestigd met twee zilverkleurige kruiskopschroeven per stuk. Achter de knipperlichten zitten drie speednuts. Haal deze los en zet ze over op de nieuwe voorkap. Monteer daarna de knipperlichten en zet ze stevig vast.
De oude voorkap is bevestigd met drie kruiskopschroeven en twee kruiskopbouten. Begin met het losdraaien van de kruiskopbouten die zich bevinden aan de onderkant van de kap, net achter het voorwiel. Hierna kunnen de kruiskopschroeven aan de zijkant van de kap worden losgeschroefd. Het enige wat de voorkap nu nog op zijn plek houdt, is de kruiskopschroef aan de voorkant van de voorkap. Draai deze schroef los en demonteer de voorkap door deze over de voorvorkpoten te schuiven
Monteren voorkap en voorspatbord
Voordat we de nieuwe voorkap monteren, gaan we eerst de bijgeleverde bovengrill installeren. Zorg ervoor dat deze strak en netjes in de kap zit.
Schuif de voorkap over de vorkpoten en monteer deze door eerst de kruiskopschroef aan de voorkant vast te zetten. Daarna bevestig je de overige schroeven.
Het voorspatbord monteer je door deze over de voorvorkpoten te schuiven. Draai de bouten vast en bevestig vervolgens de klemmen aan de zijkant van het spatbord die de kilometertellerkabel en remleiding vasthouden.
Monteer het voorwiel en steek de vooras door het voorwiel. Zorgt ervoor dat de kilometeraandrijver op de juiste wijze gemonteerd zit. Draai de asmoer handvast en zet de remklauw terug op zijn plek. Ook deze bouten draai je handvast in de remklauw
Haal de scooter van de krik af zodat het voorwiel weer op de grond rust. Draai hierna de wielasmoer en de remklauwbouten stevig vast. Rem een aantal keer met de rechter hendel totdat deze weer op druk is.
Sluit de stekkers van de knipperlichten aan en plaats de rest van de binnenkappen terug. Begin met de treeplank.Zorg er bij het plaatsen van het beenschild voor dat de metalen haak die het dashboardkastje bedient, achter het contactslothuis komt te zitten. Draai nu alle schroeven terug op hun oorspronkelijke plek
Je scooter is klaar!